Fotografia macro la indemana oricarui fotograf

Fotografia macro este genul de fotografie care straneste de obicei multa admiratie, prin spectaculozitatea detaliului.

Am intitulat mini-lectia noastra  ”Fotografia Macro la indemana oricarui fotograf’‘ deoarece am dorit sa demonstram ca se pot obtine fotografii de detaliu, frumoase, cu o cheltuiala minima si de asemenea, cu o experienta minima in tehnica fotografica din partea fotografului, fara obiective macro costisitoare sau alte tuburi de extensi care reduc lumina. Am ales Close-up cu factor de marire +5 deoarece acesta ofera un efect frumos de macro, comparativ cu alte magnificatoare din aceeasi clasa, cum ar fi +1,+2, +3 sau +4.

Echipamentul utilizat:
– DSLR Nikon D5000 + 18-55mm
– Filtru Schneider B+W macro Close-up +5
– Trepied foto Manfrotto 293A4 cu cap bila in kit
Brat flexibil Manfrotto 237HD
Menghina Manfroto 035
LED 36 Manfrotto

Cele doua accesorii de mai sus sunt disponibile si in
kit gata de lucru, dar ele se pot utiliza separat pentru dferite alte aplicatii.
– Dispozitiv de prindere intermediar Photoflex.
– Masa foto improvizata (Nota: o masa foto profesionala este justificata in cazul in care fotograful este profesionist, fotografiaza des produse, in general pentru fotografia de reclama  si isi castiga existenta din aceasta activitate. Atunci, masa foto profesionala, devine un element de baza in activitatea acestuia).

Vezi mai jos set-up cu elementele descrise:

Dupa ce am pregatit set-up-ul nostru intr-o camera oarecare, am realizat prima fotografie care reprezinta subiectul nostru: crinul din vaza (Foto 1)

In acest cadru initial, am realizat fotografia fara nicio alta lumina suplimentara, fara utilizarea blitz-ului din dotarea aparatului si am folosit urmatoarele setari la aparat: f/29, timp 1 sec, ISO 600, focala 32mm, fara filtru Close-up infiletat pe obiectiv, doar cu lumina ambientala din camera. Fotografia rezultata este ceea ce vedeti in  Foto 1 de mai sus.

Am vrut sa ne apropiem de ea fara Close-up +5 infiletat pe obiectv si am constatat ca nu se poate face clarul (Foto 2-click pe foto, pentru marire), deoarece obiectivul nu poate ” focusa” atat de aproape. Ne-am apropiat la aprox 8-10 cm fata de crin. Am folosit o diafragma de 4,5, un timp de expunere de 1/50sec si un ISO 800.

Tot fara Close-up + 5 infiletat,  inchizand diafragma la f/29, cu un ISO 800 si un timp de expunere de 1 secunda, cu o focala de 31 mm, poza a iesit mai clara, dupa  cum se vede in Foto 3 (click pe foto, pentru marire),  dar fara sa ne ofere detaliile macro la care speram, deoarece in aceste conditii nu ne permitem sa ne apropiem mai mult de crin, deoarece, ne iese din clar. Lipsa luminii suplimentare, in cazul nostru LED-ul, nu ofera imaginii culori naturale si contrast. In plus, suntem la distanta minima de focusare a obiectivului si am inchis diafragma pentru a creste profunzimea de camp si a obtine claritate.

Mergem mai departe cu experimentul si atasam un Close-up +5, pornim lumina supliementara provenind de la LED (Foto 4-click pe foto, pentru marire) fixata pe un brat flexibil de unul dintre picioarele trepiedului foto si obtinem fotografia de ansamblu (Foto 5 – click pe foto, pentru marire). Am setat aparatul pe  ISO 400, diafragama f/29 si un timp de expunere de 1secunda la o focala de 35mm, iluminata cu LED care a furnizat o lumina constanta, difuza, soft, la o temperatura de culoare de 5600K.

Ca sa ne jucam putin cu profunzimea de camp, am realizat fotografia de mai jos (Foto 6- click pe foto pentru marire).

Am obtinut fotografierea in clar a pistilului.

Am folosit Close-up +5 infiletat pe obiectiv, la un timp de expunere de 1/60s, cu o diafragma f/ 5,6 si un ISO 600, in plus, cu  lumina LED la 5600k provenita din dreapta subiectului.
Prin aceasta setare, s-a obtinut detasarea pistilului de floare, insa din punct de vedere tehnic fotografic, a fost realizat si ca experiment pentru  a observa lipsa profunzimii de camp cand se utilizeaza un Close-up in diafragme deschise.

Efectul este insa interesant, in unele situatii, daca asta se doreste de la produsul finit.

Iata insa si produsul nostru final (Foto 7-click pe foto, pentru marire) obtinut  in acealeasi conditii tehnice ca si mai sus, insa s-a inchis diafragma la 32 pentru cresterea profunzimii de camp. Am obtinut astfel in clar, atat pistilul cat si petalele. S-a utilizat un Close-up +5, cu LED la o temperatura de culoare de 5600K provenind din dreapta subiectului, cu un  timp de expunere de 1secunda si un ISO600, la o diafragma f/ 32 si o  focala de 55mm.

Pentru o acuratete cat mai mare a exemplelor prezentate in aceasta mini lectie de fotografie, fotografiile nu au fost prelucrate in Photoshop. Singura ajustare a fost functia AutoCorect aplicata la fotografia finala de mai jos (click pe imagine pentru marire).

De asemenea, in niciuna dintre fotografiile realizate, nu s-a utilizat blitz-ul din dotare al aparatului.

Concluzie :

Cu un Close-up +5 se pot obtine cu usurinta fotografii macro, deoarece acest filtru magnificator, ne permite  apropierea de subiect, mai mult decat permite distanta minima de focusare a obiectivului, chiar daca acesta are functie macro  (a nu se confunda cu obiectivele speciale macro). Chiar si la utilizarea unor obiective macro specializate, filtrul Close-up + 5 este la fel  de eficient, micsorand distanta minima de focusare a obiectivului macro.

Lumina suplimentara LED ajuta in fotografia macro la inchiderea diafragmei, scurtarea timpului de expunere si obtinerea unor culori bogate, placute.

Fotografiile macro utilizand Close-up +5 pot fi la indemana oricui si se pot realiza in orice situatie chiar si fara accesoriile de prindere prezentate, cand se simte nevoia unui detaliu. Filtrul Close-up + 5 ar trebui sa fie nelipsit din geanta oricarui fotograf care doreste sa transforme o fotografie aparent banala, realizata intr-o simpla plimbare prin parc, intr-o fotografie senzationala, de detaliu.

In speranta ca aceasta mica lectie de fotografie a fost utila si pe intelesul tuturor, asteptam cu nerabdare sa vedem pe Facebook, fotografiile Dvs. realizate cu  filtrul Close-up +5

Despre Schneider B+W:
Filtrele Schneider B+W sunt fabricate in Germania din sticla Shott de cea mai buna calitate. Folosind o tehnologie avansata, filtrele Schnieder reprezinta un etalon de calitate, fiind primul producator din lume de filtre care ofera o solutie inovativa de protectie a filtrelor prin procesul MRC ( multi-layer coated ),care ofera o rezistenta marita si fata de zgarieturi, precum si montura F-PRO care previne intepenirea filtrului pe filet. Datorita calitatii exceptionale, filtrele B+W sunt in acceptul celor mai inalte exigente ale marilor producatori de obiective, garantand optimul in ceea ce priveste calitatea imaginii. Informatii utile despre Schneider, se pot gasi aici.

Vezi mai multe fotografii realizate cu filtru Schneider Close-up +5, in galeria de imagini:

This slideshow requires JavaScript.

Advertisements

Posted on 7 March 2012, in Filtre foto, Lectii de fotografie, Sfaturi utile and tagged , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: